ما افتخار داریم که ارسال رایگان را به شما ارائه می‌دهیم

ما افتخار داریم که ارسال رایگان را به شما ارائه می‌دهیم

آشنایی با مراحل تولید لاستیک

تولید لاستیک
فهرست مطالب

تولید لاستیک، یکی از صنایع بزرگ و مهم محسوب می شود که با مرور زمان و توسعه علم و تکنولوژی با پیشرفت گسترده ای رو به رو شده است. امروزه با گسترش صنعت حمل و نقل، تنوع زیادی در تولید لاستیک ها نیز به وجود آمده است و هر یک از وسایل نقلیه تولید شده، مانند: ماشین های سواری، کشاورزی و باروری دارای لاستیک های جداگانه و مختص به خود هستند.این لاستیک ها با توجه به نوع کارایی ماشین ها و سنگینی یا سبکی آن ها، طراحی و تولید می شوند. لاستیک ها، نوار های چرمی شکلی هستند که چرخ ها را می پوشانند تا عملکرد آن ها را بهبود ببخشند و مانع لغزش چرخ ها به روی زمین می شوند.

لاستیک ها یا همان تایر ها، بخشی از بدنه اتومبیل هستند که باعث محافظت از چرخ ها و مانع ایجاد چسبندگی چرخ ها به سطح زمین می شوند. روی لاستیک ها، یک سری آج تعبیه شده است که سبب کشش بیشتر آن ها و همینطور جلوگیری از ساییدگی و فرسودگی شان می شود.اصولا تولید لاستیک ها، دارای فرآیند های پیچیده ای است و از مواد مختلف طبیعی و مصنوعی در ساخت آن ها استفاده می شود که در ادامه با مراحل تولید لاستیک ها بیشتر آشنا خواهیم شد.مواد اولیه لاستیک و نحوه تولید لاستیک از عوامل تاثیرگذار بر قیمت لاستیک است.برای اطلاع از قیمت انواع لاستیک خارجی و ایرانی به شجاع تایر مراجعه نمایید.

لاستیک
تولید لاستیک چه مراحلی دارد؟

تاریخچه تولید لاستیک

در گذشته های دور، برای به حرکت در آوردن گاری ها از لاستیک های چوبی و سپس فلزی استفاده می شد. اما این چرخ ها در زمین های سفت و سخت، بسیار آسیب پذیر و شکننده بودند. برای جلوگیری از این اتفاق، نوار های چرمی را به دور این نوع چرخ ها می پیچیدند تا چرخ ها در برابر ضربه ها دارای خاصیت ارتجاعی باشد. اما این نوار ها در فصل های گرم سال بسیار نرم و در فصل های سرد بسیار خشک و شکننده می شدند.در سال 1839 فردی به نام چارلز گودیر، برای حل این مشکل یک راه حلی را اختراع نمود.وی لاستیک ها را با استفاده از ماده ای به نام گوگرد تقویت کرد. حرارت دادن این ماده، موجب افزایش مقاومت و دوام تایر ها در برابر عوامل محیطی می شد؛ همچنین، این ماده پلیمری دارای خاصیت ارتجاعی زیادی بود و پس از خم شدن به حالت اولیه خود باز می گشت.

مواد اولیه برای تولید لاستیک

برای ساخت انواع مختلف تایر ها از ترکیب های طبیعی، مصنوعی و شیمیایی استفاده می شود.

  • کائوچوی طبیعی: با استفاده از شیره موجود در این درخت ، مواد اولیه لاستیک ها را تهیه می نمایند. این شیره سبب کاهش تولید گرما در تایر ها می شود؛ همچنین مقاومت مکانیکی آن ها را بسیار افزایش می دهد. از این ماده طبیعی برای ساخت آج لاستیک استفاده می شود.
  • کائوچوی مصنوعی: اصولا 60 درصد مواد اولیه تولید تایر ها از هیدرو کربن های گرفته شده از نفت و روغن خام تهیه می شود. این ماده پلیمری، خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی دارد و می تواند پس از تحت فشار قرار گرفتن، به حالت اولیه خود بازگردد. این خاصیت، سبب بهبود عملکرد لاستیک ها می شود. عموما از این ماده در ساخت تایر های موتورسیکلت و سواری های سبک استفاده می نمایند.
  • کربن سیاه: همانطور که از نام این ماده پیداست، سبب سیاه شدن رنگ لاستیک ها می شود و همچنین مقاومت آن ها را در برابر سایش و ترک، بسیار افزایش می دهد.
  • سیلیکا: این نوع ماده از ترکیب شن و ماسه به دست می آید. اضافه کردن این ماده به مواد اولیه تایر ها، موجب افزایش مقاومت آن ها در برابر پارگی و بریدگی می شود.
  • دوده: این ماده به عنوان یک پرکننده مولکولی به کائوچو اضافه می شود و فضای خالی بین آن را پر می کند؛ به علاوه این ماده، باعث بالا رفتن مقاومت لاستیک ها در برابر سایش می شود.
  • گوگرد: اضافه شدن این ماده به ترکیبات اولیه تایر ها، سبب افزایش خاصیت انعطاف پذیری لاستیک ها خواهد شد.
  • به جز موادی که نام برده شد، برای تهیه و ساخت لاستیک ها از سایر مواد شیمیایی مانند: شتاب دهنده ها و انواع روغن ها استفاده می شود.
لاستیک در جاده
لاستیک ها چند نوع هستند؟

انواع لاستیک

اصولا، لاستیک ها از نظر ساختاری به دو دسته تقسیم می شوند، که عبارتند از:

  1. بایاس: این نوع لاستیک ها در راستای نخ های نایلونی با خط مرکزی لاستیک، زاویه مورب شکلی را می سازند که این لایه ها به صورت ضربدری به روی یکدیگر قرار می گیرند.
  2. ردیال: راستای نخ های پلی استری یا ریون، با خط مرکزی لاستیک، زاویه 90 درجه ای ایجاد می کند. در این نوع لاستیک ها -به جهت به وجود آوردن زاویه مورب با خط مرکزی- از کمربند های نخی یا سیم فولادی استفاده می کنند.
خط تولید لاستیک
خط تولید لاستیک به چه صورت است؟

خط تولید لاستیک

اصولا، فرآیند تولید لاستیک ها با توجه به نوع آن متفاوت می باشد اما با بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته و با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات مدرن و به روز، تایر ها را در چند مرحله تولید می نمایند و سپس به مراکز پخش برای خرید لاستیک خارجی و ایرانی انتقال پیدا می کند.

فرآیند اختلاط مواد و تهیه ترکیبات لاستیکی (کامپاند)

در مرحله اول، مواد اولیه لاستیک ها را با استفاده از دستگاه بنبوری مخلوط می نمایند. پس از به دست آمدن ترکیب های مختلف، مانند: کائوچو های طبیعی و مصنوعی و سایر مواد دیگر، در بخش های مختلف تایر مورد استفاده قرار می گیرد.

فرآیند ساخت و آماده سازی اجزای تایر (نیم ساخته ها)

اصولا ساخت و آماده سازی اجزای لاستیک ها در سه بخش مختلف انجام می شود.

  1. اکسترودر: در این بخش، ساخت اجزای مختلف تایر ها از جمله: دیوار های آن، هامپ، ترد، نوار ها و سرشانه ها ساخته و تولید می شوند.
  2. کلندر: در این مرحله ساخت لایه های لاستیک ها انجام می شود. در واقع در این فرآیند، سیم ها یا نخ ها برای پوشاندن تایر ها تولید می شوند.
  3. بیدسازی: در این مرحله، طوقه لاستیک ها ساخته می شود. 
مونتاژ تایر در کارخانه
مونتاژ کردن تایر

فرآیند ساخت تایر (مونتاژ تایر خام)

حال در این مرحله، اجزای تایر ها به یکدیگر متصل می شوند. اصولا، لاستیک های رادیال در دو مرحله، مونتاژ می شوند؛ در بخش اول، لایه ها، دیواره و بید های لاستیک مونتاژ می شود و در ادامه، سایر قسمت ها مانند: بلت های سیمی و ترد به آن ها اضافه می شود.

فرآیند پخت و بازرسی تایر

این مرحله، آخرین بخش تولید یک لاستیک می باشد. در این فرآیند، ترکیبات تشکیل دهنده را در قالب های مخصوص می ریزند و آن ها را تحت فشار مشخص و در دمای بالا با استفاده از دستگاه های پرس، پخت می کنند. در این مرحله شکل نهایی و خاصیت مکانیکی لاستیک ها به وجود می آید.

پس از ساخته شدن لاستیک، آن را از لحاظ مختلف مورد تست و بازرسی قرار می دهند؛ ابتدا، تایر ها از نظر شکل ظاهری و نداشتن ایراد مورد بررسی قرار می گیرد، در مرحله دوم، تایر ها را از نظر بالانس بودن و یکنواختی سطح آن ها تست می کنند و در آخر، درون لاستیک ها را با استفاده از لیزر عکس برداری می نمایند و آن ها را از لحاظ نداشتن حباب هوا و انسجام بین اجزای آن مورد بازبینی و آزمایش قرار می دهند.

لاستیک ماشین از نمای نزدیک
شکل دهی لاستیک

شکل دهی لاستیک در فرایند تولید لاستیک چگونه انجام می شود؟

شکل دهی به تایر ها از سه طریق انجام می شود که عبارتند از:

  • ابتدا قالب گیری می کنند؛
  • در مرحله اکستروژن، قسمت کلگی تایر ها را برش می دهند؛
  • در بخش کلندرینگ، تایر ها در دستگاه های مخصوص قرار می گیرند و شکل نهایی آن ها در این دستگاه کامل می شود.

انواع تکنولوژی روکش تایر در تولید لاستیک

لاستیک ها را با استفاده از تکنولوژی های سرد و گرم روکش می نمایند. مراحل روکش یک لاستیک عبارتند از:

  • ابتدا، بازرس ها منجید های غیر قابل روکش کشی را از منجید های قابل روکش کشی، طبق یک سری از استاندارد ها جدا می نمایند.
  • در مرحله بعدی، ترد های سوخته را از سطح آن ها تراش می دهند.
  • در این بخش یعنی بافت دستی، قسمت هایی که پس از تراش دادن ترد ها روی تایر ها باقی مانده اند مانند، نخ های اضافی و بریدگی ها به وسیله ی ابزار های مخصوص به طور کامل پاکسازی می شوند.
  • در فرآیند سمنت زنی، سطح تایر ها را با استفاده از چسب های مخصوص می پوشانند.
  • در مرحله پر کردن، تمامی سطح لاستیک ها را با استفاده از ماده ای به نام کوشین می پوشانند تا یک سطح کامل یک دست و یکنواختی به دست بیاید. همچنین در این مرحله بازرس ها لاستیک ها را از نظر ظاهری بررسی می نمایند.
  • روکش سرد: در این فرآیند، ترد های از پیش آماده شده را به صورت لولی برش می دهند و با استفاده از کوشین، روی تایر ها می کشند.
  • روکش گرم: در این مرحله، منجید ها به روی رینگ ها قرار داده می شوند و درون دستگاه های اکسترودر گذاشته می شوند و به طور اتوماتیک، سطح آن ها را ترد گذاری می نمایند. سپس لاستیک ها را در قالب های مخصوص ریخته و در دمای مشخصی پخت می کنند.
اجزای تایر
تولید لاستیک چه فرایندی دارد؟

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی جامع و کامل مراحل تولید لاستیک پرداخته شد. حال که با فرآیند تولید و همچنین انواع مختلف لاستیک ها آشنا شدید می توانید آن ها را به صورت اینترنتی و با دانش کافی سفارش دهید. فروشگاه شجاع تایر، یکی از بهترین سایت های فروش تایر در ایران می باشد که شما می توانید با کیفیت ترین لاستیک ها را از این فروشگاه تهیه نماید.

منبع: continental

فروشگاه لاستیک شجاع تایر

سوالات متداول

شکل دهی تایر به چه صورت انجام می شود؟

برای شکل دهی تایر ابتدا قالب گیری می کنند، در مرحله اکستروژن، قسمت کلگی تایر ها را برش می دهند، در بخش کلندرینگ، تایر ها در دستگاه های مخصوص قرار می گیرند و شکل نهایی آن ها در این دستگاه کامل می شود.

انواع لاستیک از نظر ساختاری به چند دسته تقسیم می شود؟

لاستیک ها به دو دسته بایاس و رادیال تقسیم می شوند.لاستیک های بایاس در راستای نخ های نایلونی با خط مرکزی لاستیک، زاویه مورب شکلی را می سازند که این لایه ها به صورت ضربدری به روی یکدیگر قرار می گیرند. و لاستیک های ردیال  راستای نخ های پلی استری یا ریون، با خط مرکزی لاستیک، زاویه 90 درجه ای ایجاد می کند. در این نوع لاستیک ها به جهت به وجود آوردن زاویه مورب با خط مرکزی از کمربند های نخی یا سیم فولادی استفاده می کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

5 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed