ما افتخار داریم که ارسال رایگان را به شما ارائه می‌دهیم

ما افتخار داریم که ارسال رایگان را به شما ارائه می‌دهیم

بررسی دو نوع ساختار لاستیک بایاس و رادیال

فهرست مطالب

حتما تا به حال نام تایرهای رادیال و بایاس را شنیده اید و این سوال برای شما پیش آمده که تفاوت ساختار بایاس و رادیال در چیست؟ ساختار بایاس برای لاستیک ها قدیمی تر است، اما لاستیک های رادیال فناوری جدیدتری دارند و قیمت آنها بالاتر می باشد. اما این تفاوت قیمت لاستیک بی دلیل نیست و تایرهای رادیال نسبت به تایرهای بایاس مزیت هایی زیادی دارند.

بایاس و رادیال
تکنولوژی بایاس و رادیال چیست؟

تکنولوژی تایر بایاس و رادیال

لاستیک های رادیال با تسمه های فولادی با زاویه 90 درجه در هم تنیده می شوند. این ساختار یا اسکلت به آج تایر اجازه می دهد تا به طور مستقل عمل کنند. ساختار سیم های تقویت کننده در لاستیک های رادیال با زاویه 90 درجه روی هم قرار می گیرند. سپس تسمه های تقویت کننده اضافه می شوند. این تسمه ها عمدتا از رشته های بافته شده از فولاد، نایلون، الیاف کولار یا مواد دیگر تولید می شوند. در نهایت، لاستیک بیشتری روی تسمه ها فشار داده می شود تا آج ایجاد شود.این نوع چیدمان گرمای کمتر و سواری نرم تری در حین رانندگی ایجاد می کند. علاوه بر این، الگوی 90 درجه باعث انعطاف پذیری فاق لاستیک می شود. به طور خلاصه می توان گفت که تایرهای رادیال از نظر تحمل سرعت بالا، ایمنی بیشتر و سواری بهتر گزینه مناسبی هستند. البته قیمت تمام شده آنها نیز از لاستیک های Bias بالاتر می باشد.

Bias یا “Bias-Ply” نیز به نوع ساخت تایر اشاره دارد. در لاستیک های بایاس، تسمه های پلی استر به صورت ضربدری با زاویه 30 تا 45 قرار می گیرند، جنس آن از پارچه نایلونی می باشد که در این نوع لاستیک ها، بر خلاف نوع شعاعی، دیواره کناری و آج را به هم متصل می کند. این ساختار داخلی سفت باعث تماس کمتر با سطح زمین می شود و ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد هوای داخلی و آج لاستیک شود.اکثر لاستیک های بایاس 4 لایه ای می باشند، به این معنی که دارای 4 لایه پارچه سیم تقویت شده هستند. وجود لایه های بیشتر باعث استحکام تایر می شود. برای خودروهای سنگین نیز تایرهای 6 لایه، 8 لایه و حتی 10 لایه تولید می شود. در تایرهای بایاس، دیواره جانبی و آج هر دو توسط چسب های مخصوص تقویت می شوند. ساختار مورب لایه های پایینی تایرهای بایاس باعث می‌شود که دیواره‌های آن ها به اندازه لاستیک های رادیال انعطاف‌پذیر نباشد.

مقایسه بایاس و رادیال
مزایا و معایب بایاس

مزایای تایر بایاس

  • دیواره های جانبی قوی، به دلیل ساختار متقابل قاب
  • سواری نرم
  • وزن لاستیک کمتر
  • فاق لاستیکی نیز سفت تر است

معایب تایر بایاس

  • سایش سریع آج
  • مقاومت غلتشی بالاتر و در نتیجه افزایش مصرف سوخت
  • فرمان پذیری کم به دلیل مقاومت غلتشی بالا
مقایسه بایاس و رادیال
مزایا و معایب رادیال

مزایا لاستیک رادیال

  • دیواره های جانبی انعطاف پذیر
  • کاهش مصرف سوخت به دلیل مقاومت غلتشی کمتر
  • سواری نرم به دلیل انعطاف بیشتر دیواره های جانبی
  • لرزش کم
  • افزایش عمر لاستیک به دلیل گرمای کمتر تولید شده توسط لاستیک
  • تماس یکنواخت با زمین و سایش منظم آج
  • مقاومت در برابر سوراخ شدن ناشی از تسمه های فولادی
  • چسبندگی عالی
  • عملکرد بهتر در جاده های مرطوب
  • ترمزگیری دقیق

معایب لاستیک رادیال

  • قیمت زیاد
  • افزایش احتمال آسیب پذیری در هنگام تحمل بار بیش از حد یا کم باد بودن لاستیک
  • تاثیر منفی ساختار فولادی بر کیفیت سواری
  • آسیب به دیواره جانبی در اثر ترمز شدید
  • افزایش صدای لاستیک به دلیل سفت بودن آج
تکنولوژی بایاس و رادیال
تفاوت ساختار بایاس و رادیال به چه صورت است

تفاوت های ساختار بایاس و رادیال

لاستیک ها در دو نوع بایاس (BIAS) و رادیال (RADIAL) وجود دارند که بایاس قدیمی تر و رادیال فناوری جدیدی دارد. تایرهای رادیال نسبت به تایرهای بایاس مزایایی دارند و این به دلیل ساختار آن هاست: لاستیک های بایاس از لایه ‌های لاستیکی متقاطع ساخته می ‌شوند که در زاویه 30 درجه قرار می ‌گیرند.بیشتر این لایه ها از نایلون ساخته شده اند. تایر به نحوی طراحی شده تا یک واحد کار یکپارچه و شناخته شده را تشکیل دهد، اما تایرهای رادیال از دو قسمت مجزا ساخته شده اند. در یک قسمت لایه ای از کابل های فولادی وجود دارد که توسط لاستیک پوشانده شده است. این کابل ها از یک مهره به مهره دیگر متصل می شوند. این دو نوع تایر بسیار متفاوت با یکدیگر هستند که در این قسمت به مقایسه دو تایر مذکور می پردازیم:

  1. استحکام ساختاری تایرهای بایاس و رادیال

تفاوت در ساختار این لاستیک ها تاثیر مستقیمی بر استحکام ساختاری آنها دارد. از آنجایی که لاستیک های بایاس ساختاری واحد و یکپارچه دارند، با ایجاد سوراخ در دیواره ها، آج نیز از بین می رود. دیواره های لاستیک و قسمت بالایی آن ارتباط نزدیکی دارند. اما ساختار انواع تایر رادیال به گونه ای است که دو قسمت ذکر شده جدا از یکدیگر کار می کنند. در این صورت زاویه آج لاستیک نسبت به زمین بسیار کمتر و سطح تماس بیشتر خواهد بود.

  1. مقاومت در برابر ایجاد سوراخ و برش بایاس و لاستیک رادیال

سطح آج لاستیک های رادیال 80 درصد از نوع بایاس مقاوم تر است و به سختی بریده می شود و یا پاره می شود. این به دلیل تفاوت های ساختاری بین دو لاستیک می باشد. لاستیک های بایاس از لاستیک و لایه های متقاطع ساخته شده اند. که در زاویه 30 درجه قرار می گیرند. این پارچه ها معمولا از نایلون ساخته می شوند.اگرچه احتمال پنچری تایرهای رادیال بسیار زیاد است، اما امکان تعمیر آن ها نیز وجود دارد. در واقع وقتی لاستیک رادیال آسیب می بیند این آسیب بسیار ناچیز است اما در لاستیک های بایاس بریدگی در دیواره لاستیک 25 تا 30 آسیب ایجاد می کند و درصدی از ساختار کلی تایر از بین می رود. لاستیک های بایاس در صورت پنچر شدن کاملا از هم جدا می شوند اما دیواره های آن ها ضخیم بوده و به همین دلیل مقاومت آن ها در برابر بریدگی افزایش می یابد.

  1. مقاومت حرارتی تایرهای بایاس و رادیال

با توجه به نوع ساختار، لاستیک های رادیال می توانند گرما را به طور موثرتری در کل سطح تایر توزیع کنند. به همین دلیل بیشتر برای سفرهای طولانی و سرعت بالا مناسب هستند. لاستیک ها از مواد مختلفی ساخته می شوند.حرارت دادن بیش از حد به لاستیک باعث می شود که به حالت عادی خود برنگردد. وقتی لاستیک را گرم می کنید، لاستیک ممکن است شکننده یا ذغالی شود. تایرهای رادیال می توانند گرما را بهتر از انواع بایاس توزیع کنند. بنابراین با این لاستیک ها می توان مسافت بیشتری را با سرعت بالاتر طی کرد.به دلایلی، این لاستیک ها می توانند گرما را بسیار بهتر کاهش دهند، از جمله: آج های محکم، ساختار فولادی تک لایه و عدم وجود چندین لایه نایلون.

  1. عمر تایرهای بایاس و رادیال

لاستیک های بایاس ممکن است ارزان تر از رادیال باشند، اما از طرف دیگر عمر و مقاومت آنها کمتر از رادیال می باشد در نتیجه تایرهای رادیال نسبت به انواع دیگر مقرون به صرفه تر هستند. در برخی موارد، تایرهای رادیال دو تا شش برابر نوع بایاس طول عمر بیشتری دارند.

  1. هزینه چرخه عمر تایرهای بایاس و رادیال

محاسبه هزینه کل چرخه عمر یک تایر تنها راه مناسب برای کاهش هزینه های عملیاتی می باشد. یکی از اشتباهات رایج مردم این است که ارزان ترین محصولات را می خرند، در حالی که باید محصولی را با کمترین هزینه اقتصادی تهیه کنند. این به معنای تفکر کوتاه مدت در مقابل بلند مدت است.لاستیک های بایاس ارزان قیمت نمی توانند مانند انواع رادیال گران تر طول عمر داشته باشند. در بسیاری از موارد، لاستیک های رادیال بسته به نوع استفاده از آنها، دو تا شش برابر بیشتر از انواع بایاس طول عمر دارند. یکی دیگر از اشتباهات رایج خرید محصول بر اساس نیاز می باشد. در این حالت، فرد محصولی را انتخاب می کند که در دسترس است، نه محصولی که واقعاً نیازهای او را برآورده می کند.خرید لاستیک مناسب نه تنها به شما در صرفه جویی در هزینه های مرتبط کمک می کند، بلکه از عیوب مکانیکی و کاهش بهره وری نیز جلوگیری می کند.

تکنولوژی بایاس و رادیال
تکنولوژی بایاس و رادیال

سخن پایانی

با بررسی دقیق تفاوت ساختار بایاس و رادیال و بررسی تخصصی هر دو نوع لاستیک متوجه شدیم که لاستیک های رادیال به دلیل برخی از مزیت های ذکر شده از لاستیک های بایاس محبوب تر و رایج تر هستند. تایرهای بایاس بیشتر در صنعت و حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که بیشتر خودروهای سواری از تایرهای رادیال استفاده می کنند. پس از مطالعه این مقاله به تمامی تفاوت ساختار بایاس و رادیال پی خواهید برد.

منبع: karyapolymer ، americanatire

فروشگاه لاستیک شجاع تایر

سوالات متداول

عمر لاستیک های بایاس بیشتر است یا رادیال؟

تایرهای رادیال دو تا شش برابر نوع بایاس طول عمر بیشتری دارند.

تایر بایاس چه معایبی دارد؟

از معایب باستیک با یاختار بایاس می توان به سایش سریع آج، مقاومت غلتشی بالاتر و در نتیجه افزایش مصرف سوخت، فرمان پذیری کم به دلیل مقاومت غلتشی بالا اشاره کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed